Meest gestelde vragen

 

Moet ik mijn hele leven naar de Mondhygiënist?
In principe is iedereen die bij de mondhygiënist komt wat gevoelig voor ofwel het krijgen van tandsteen of heeft een bacterie in de mond die problemen kunnen veroorzaken. Deze is niet voorgoed te verwijderen door enkele behandelingen en komt steeds terug.

Daarom is het verstandig om met enige regelmaat naar de mondhygiënist te gaan, de frequentie is voor iedereen wel anders.

Is een elektrische tandenborstel beter dan een handtandenborstel?
Met beide moet je zorgvuldig en lang genoeg poetsen om het schoon te krijgen. Wel kun je met een elektrische borstel efficiënter plak verwijderen omdat deze de goede beweging voor je maakt. Met een handtandenborstel is het lastiger om de juiste techniek onder controle te krijgen.

Waarom mag ik niet te hard poetsen?
Als je te hard poetst is het mogelijk dat het tandvlees teruggaat trekken als reactie daarop. Hierdoor kunnen wortels bloot komen te liggen, die door het harde poetsen weer sneller slijten als je glazuur, want dit gedeelte is zachter. Daardoor kan de gevoeligheid toenemen of er kunnen sneller gaatjes ontstaan.

Als ik niks doe aan mijn bloedend tandvlees wat gebeurt er dan?
De ontsteking wordt chronisch, het bloeden wordt dan mogelijk wel minder, maar de ontsteking gaat sluipende verder en kan uiteindelijk tot verlies van tanden en kiezen leiden.

Krijg ik mijn mond voldoende schoon met alleen poetsen?
Nee. De tandenborstel is niet gemaakt om het tussen de tanden en kiezen goed te reinigen. Om het daar goed schoon te krijgen zou je interdentale middelen (tandenstokers, ragers, floss) moeten gebruiken. Dit voorkomt gaatjes en tandvlees ontstekingen.

Hoe kan ik een afspraak maken?
U kunt het beste een e-mailNaar de contactpagina sturen met uw naam en telefoonnummer(s). Ik bel u dan z.s.m. terug om een afspraak te maken.

Wat moet ik doen als ik mijn afspraak bij de mondhygiënist niet kan nakomen?
Mocht u verhinderd zijn, dan dient u minimaal 24 uur van tevoren de afspraak telefonisch te verzetten. Niet nagekomen afspraken en afspraken die korter dan 24 uur van tevoren worden afgezegd, worden in rekening gebracht.

Het verplaatsen en afzeggen van afspraken gaat via telefoonnummer 020-6172680 (van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30).


Voor informatie over vergoedingen kunt u het beste contact opnemen met uw Zorgverzekeraar.